Online en offline kunnen soms twee compleet verschillende werelden lijken. Maar niets is frustrerender dan wanneer je goed uitgedachte instagram huisstijl niet overeenkomt met je offline uitingen. Het blijkt vaak een enorme uitdaging om de twee elkaar te laten versterken. Want hoe zorg je nou dat zowel je fysieke locaties in een oogopslag aansluiten bij je online aanwezigheid? Geen zorgen, wij hebben vijf tips waarmee ook jij straks het beste uit beide werelden haalt!
1. Herkenbaarheid is de sleutel
De bedoeling is natuurlijk dat online en offline marketing van elkaar profiteren. Logisch, maar zo gezegd is niet altijd zo gedaan. Gelukkig kan herkenbaarheid een goede eerste stap zijn. Het is namelijk van groot belang dat de merkidentiteit dezelfde uitstraling heeft via beide kanalen. Herkenbare communicatie tijdens alle contactmomenten levert vertrouwen op. Vooral online houden mensen vaak maar kort de aandacht vast, dus het is belangrijk dat jouw merk direct herkend wordt. Wat je ook uitstraalt, het moet in het hoofd van de doelgroep blijven hangen. Wanneer ze je daarna online tegenkomen, kan herkenbaarheid ervoor zorgen dat ze de koppeling leggen met jouw merk. Zelfs als ze deze link onbewust leggen.
2. Zet online call to actions (CTA’s) op je offline uitingen
Offline contactmomenten kunnen je doelgroep overtuigen om online actie te ondernemen. Goede call to actions zijn daarom niet alleen een must voor online, maar ook voor offline uitingen! Vraag mensen bijvoorbeeld om een QR-code te scannen om een aankoop te doen of een afspraak in te plannen. Begin een winactie waarbij je offline mensen aanmoedigt om online iets te plaatsen met een specifieke hashtag. Heb je liever direct verkeer naar de website? Plaats dan offline een URL aan die alleen direct te vinden is en beloon mensen die hem bezoeken!
3. Teaser advertenties
Als derde tip kun je ervoor kiezen om teasers (korte stukjes informatie) te presenteren via een offline advertentie. Deze informatie is vaak cryptisch of mysterieus. Wanneer je dit goed doet trigger je de doelgroep om meer te willen weten. En dan is er maar een plaats voor ze om dat te doen: online. De offline uiting moet dan natuurlijk wel weggeven waar ze moeten zoeken. Klinkt goed toch? Voor meer uitleg over teasers kun je hier terecht!
4. Gebruik resultaten van online campagnes om offline campagnes op te zetten
Analyseer altijd de data van je online campagnes. Deze data kan namelijk ook goed van pas komen voor offline uitingen. Gebruik bijvoorbeeld je best scorende foto in je volgende offline campagne. Dit zorgt niet alleen voor een samenhangende merkervaring, maar zo weet je ook zeker dat de content je doelgroep aanspreekt. Je creëert dan verbinding bij je publiek tussen hun online en offline interacties met jouw merk.
5. Kies voor tastbaar en een hoge attentiewaarde
Denk er altijd over na hoeveel aandacht iemand voor je uitingen heeft. Zit iemand bijvoorbeeld rustig thuis je brief te lezen of rijdt je doelgroep vluchtig langs een billboard? Het is goed om te weten dat offline uitingen vaak beter blijven hangen. Mensen hebben meer aandacht en kunnen er niet voorbij scrollen. Ook geeft offline marketing vaak het gevoel dat er meer moeite is gedaan. Een brief is immers veel persoonlijker dan een email. De kans dat iemand je offline aanwezigheid onthoudt is dan ook twee keer zo hoog dan online.
Heb je nou nog steeds het gevoel dat je niet weet waar je moet beginnen? Doe gerust een belletje naar 030 23 93 119 of mail naar info@cadform.nl. Cadform kan je helpen de kloof tussen online en offline te overbruggen. Zo heeft ook jouw merk binnenkort een professionele en herkenbare uitstraling.